keskiviikko 27. elokuuta 2014

Ilkka Remes: Ruttokellot

Tämä oli eka kirja-Remes, jonka luin. Aiemmin olen kuunnellut vain äänikirjoina. Lukukokemus oli hieno. Yllättävää myös oli se, että kirja löytyi ihan omasta hyllystäni. Olen joskus ostanut muutaman Remeksen pojalleni, joka ei oikeastaan lue, mutta nämä muutamat on lukenut. Olen joskus päättänyt, että jos lapseni pyytää hankkimaan kirjan, hankin sen mukisematta.

Ruttokellot kertoo jälleen Suomen ja Venäjän ongelmallisesta suhteesta makrotasolla. Finnairin reittikone kaapataan. Matkustajien joukossa on politiikan kermaa mukaan lukien Suomen pääministeri. Kaikki ei mene ihan mallien mukaan ja pääministeri ammutaan. Johanna Vahtera kokee tapauksen henkilökohtaisena epäonnistumisena ja alkaa tutkia asiaa.

Samaan aikaan ohjaaja Otso Vaismaa saa tarjouksen venäläiseltä vodkafirmalta. Tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Runsas summa rahaa pienestä hommasta. Liian hyvää ollakseen totta.

Tapaukseen kietoutuu venäläisen rikollispomon vaimon kuolema. Vaaralliset bakteerit ja kirkonkellot.

Leikkaukset kirjassa ovat lyhyitä ja teräviä. Tarina kulkee limittäin ja viimein kaikki kohtaavat. Tapahan on hyvin tyypillinen jännäreille, mutta uskon sen toteuttamisen olevan haastavaa siis toimivan toteutuksen. Remes sen osaa hyvin. Kirja soljui eteenpäin omasta mielestäni aukottomasti. Jännitys tiivistyi aivan loppuun saakka. Aivan parasta lomalukemista. 

Olen tässä vaihtamassa jälleen työpaikkaa ja siksi olen palkattomalla lomalla vielä tämän viikon. Työmatka onneksi kasvaa jälleen yli 50 kilometriin, joten pääsen Larsin seuraan. Olen kaivannut kovasti äänikirjoja. Eilen hain kirjastosta jo pari varastoon ja toinen niistä on jälleen Remestä ja Larsia.

Kuten on muuallakin todettu Remes kestää kansainvälisen vertailun aivan hyvin. Teemat ovat hyvin suomalaisia, joten se saattaa olla este suuremmalle suosiolle maailmalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti